פרויקט קריינות יכול להיות עניין לא זול אם לא עושים זאת נכון. ככל שהקריין יותר מנוסה והקול שלו יותר מוכר בציבור (למשל האב הרוחני של כל הקריינים – דן כנר), המחיר שלו גם יותר גבוה. במאמר זה אספתי כמה טיפים ועצות כיצד לשפר את פרויקט הקריינות שלכם ולהגיע לתוצאה האופטימלית במינימום מחיר.
ציוד הקלטה
קריין מקצועי יחזיק ברשותו ציוד מקצועי. מה נכלל בציוד מקצועי? דבר ראשון – מיקרופון מאיכות טובה ולא קונדנסר מסין שהוזמן ב 200 שקל דרך עלי באבא. זהו הפקטור הכי חשוב בהקלטת קריינות, הקובע את איכות ההקלטה והקריינות. הפן הבא בציוד הוא תוכנת האודיו – גם היא צריכה להיות מקצועית על מנת שתוכל לתת תוצאה נאותה. לא תוכנה חינמית מהאינטרנט אלא תוכנת סאונד מקצועית שהקריינית רכשה עם רישיון. נתקדם עוד שלב והוא תפעול התוכנה עם המיקרופון יחדיו – חשוב שהקריין או הקריינית ידעו מה לעשות עם הציוד הזה. נתרומם עוד שלב אל חדר ההקלטה – הוא צריך להיות חדר מתוכנן מבחינה אקוסטית ולא חדר במקלט שכוסה בקרטוני ביצים. נשלב את כל הפקטורים בצורה הנכונה וקיבלנו קריינות מקצועית.
הכשרת הקריין
תבקשו להעסיק בפרויקט שלכם, בין אם סרט תדמית, נתב שיחות או ג'ינגל עסקי, קריינים מקצועיים בעלי ניסיון ומוכשרים. יש כאלה. קריינות היא מקצוע נרכש. כלומר קריין או קריינית חייבים להכיר טכניקות כיצד לדבר מול מיקרופון, כיצד לנשום בין המילים והמשפטים, איך מבטאים סימני פיסוק, איך מבטאים מילים בשפה העברית. הוסיפו לזה קול רדיופוני וכישרון וקיבלתם קריינות מקצועית. לקחתם קריין או קריינית לא מקצועיים, ללא ניסיון וללא כישרון – קיבלתם קריינות פח זבל.
תיקונים ושינויים
שינוי בקריינות הוא בקשה להקלטה חדשה של הטקסט המבוססת על שינוי בטקסט המקורי. תיקון בקריינות הוא בקשה להקלטה חדשה של הטקסט המבוססת על טעות אותה ביצע אחד מאנשי הפרויקט – הקריין, הטכנאי או מנהל הפרויקטים. שינוי בד"כ מחויב בתוספת תשלום – קריין ישב, הדליק מחשב, נשם, בלע רוק והקליט מחדש. טכנאי ישב גם הוא וערך. תיקון לרוב (99.99%) אינו מחויב בתשלום נוסף כי הטעות היא עלינו. ב 90% אחוז מהמקרים הבקשה להקלטה מחדש היא בגלל שינויים ולא תיקונים – הלקוח לא בדק את הטקסט לעומקו לפני שהוא אישר. על כן מוטב לבדוק את הטקסט בצורה אפקטיבית, למשל, תנו לעוד מישהו לקרוא את את הטקסט ובצעו סימולציה – סיגרו את הדלת והקריאו לעצמכם את הטקסט בקול רם. ורק אחרי שאת או אתה בטוחים שהטקסט עונה על הציפיות שלכם -לתת אישור להקלטה.
הוראות בימוי
מעבר לטקסט היבש קריין או קריינית נותנים מעצמם בעת הקראת הטקסט. זה בא לידי ביטוי בטונציה, מהירות, טון דיבור, נמוך או גבוה, מתלהב או רגוע, עצבני או סטלני. לרוב הלקוח/ה אינו נותן או נותנת את דעתם לעניין – כיצד הוא או היא מדמיינים בעיני רוחו את הקריינות. בפרויקטים שהלקוח שולח לי הוראות בימוי מדויקות – איך הוא או היא מצפים שהקריינות תישמע, אין כמעט רג'קטים. ניתן להקליט את עצמכם מקריינים בוואטס אפ, לשלוח קריינות גייד על הסרט תדמית או לבקש מהקריין להלקליט את הטקסט בכמה וורסיות.
טוב. חפרתי. אם אתם רוצים לשמוע עוד טיפים ועצות – צרו עמי קשר. אשמח לשוחח אתכם אישית.