פורסם בתאריך 13.08.22

האם ומתי זיהוי קולי יכול לשמש כראיה משפטית?

הגשת דוח זיהוי קולי כראיה משפטי הינו אתגר רציני מאוד לכל הצדדים – הצורך להפיק דוח אשר ישכנע את הצדדים באמינותו. כאשר הדוח אינו חד משמעי, הצד הנגדי יוכל לעורר את הספק ולהקשות את קבלתו כראיה חד משמעית. על כן הטענות בדוח חייבות להתבסס על שיטה מוצקה  – סטטיסטית ובעלת יכולת הוכחה – שאף צד לא יוכל לערער על אמינותה. אני (אלעד אבוהב) פיתחתי שיטה כזאת בשילוב עם כלים טכניים שכבר הוכיחו את עצמם מספר פעמים בבית משפט.

 

מהו זיהוי קולי

לפני שמתחילים ,הבה נבין מהו זיהוי קולי. המונח זיהוי קולי מתייחס לטכניקה המאפשרת זיהוי דוברים מתוך הקלטה, ללא ידיעה מוקדמת מיהו הדובר. הזיהוי הקולי מנתח מאפיינים בקול האנושי ומייצר פרופיל קולי על סמך מאפיינים אלו. אלו מאפיינים?
מהירות דיבור וקצב ביטוי המילים
אינטונציה וחיתוך דיבור
עליות וירידות בטון הדיבור
שימוש באוצר מילים
מבטאים

כל מאפיין כזה מבוטא כמספר כמותי. מערכת ממוחשבת אוספת את הנתונים הנ"ל מתוך ההקלטה, מחשבת אותם באלגוריתם, מעבדת אותם ומציירת עבור הדובר פרופיל קולי – מן זיהוי חד חד ערכי לדובר ספציפי. אפשר לומר, כמעט כמו תביעת אצבע קולית של הדובר.

 

למה זיהוי קולי ישמש ככלי משפטי

זיהוי קולי ישמיש כראיה בבית משפט, כאשר דובר/ת מסוים/ת משמש/ת צד בעימות משפטי או שתוכן הדברים שלו (או שלה) יש בהם להשפיע על תיק משפטי מסוים. אם זהות הדובר לא ידועה, ניתן, בתנאים מאוד מסוימים לזהות את הדובר. הדבר יכול  להתקבל על ידי בית המשפט כזיהוי חד משמעי.

 

איך מתבצע זיהוי קולי?

על מנת לבצע זיהוי קולי יש לקבל הקלטה (הקלטה א') בה הדובר מזוהה. הקלטה זאת תהווה את הרפרנס להשוואה מאוחרת יותר של הדובר בהקלטה אשר תשמש כראיה בבית משפט. בעזרת ציוד ומחשוב מתקדמים מתבצע ניתוח של הקלטה א' אשר קובע את הפרופיל הקולי של הדובר – ביסוס מתמטי למאפייני הדיבור. בשלב הבא מתבצע ניתוח של ההקלטה המכילה את הראיה המשפטית (הקלטה ב') וקובע פרופיל קולי של הדובר בה. עתה יש לבצע ניתוח סטטיסטי המבוסס על השוואת המאפיינים של שתי ההקלטות. בתום ההשוואה מתקבלת התאמה בעלת סטייה מסוימת. הסטייה מבטאת את ההבדל בין שתי ההקלטות. על פי גודל הסטייה ניתן לומר האם שני הדוברים בהקלטות א' וב' הינם אותו האדם.

פנו אלי (אלעד אבוהב – מומחה) ישירות לשיחת היכרות. או שילחו לי מייל.

פונט קריאה
רקע לבן
נווני אפור
ניגודיות גבוהה
הגודל טקסט