פורסם בתאריך 22.02.23

טקסט לקריינות או נתב שיחות – שיעור ראשון בפיסוק – כמה חשוב הפסיק?

טקסט לקריינות – למה צריך לפסק?

לפיסוק יש תפקיד מרכזי כשזה נוגע לעניין טקסט לקריינות. סימני הפיסוק מסייעים לקריין לפרש את הטקסט בצורה נאותה; הם מציינים סיומים, התחלות, הפסקות והנגנות (איטונציות) של המשפטים. כמו כן סימני הפיסוק מסייעים להבנת מבנה המשפט ועל ההטעמות של המשפט. סימני היכר נוספים ובעלי חשיבות לפירוש הטקסט הן מילות המבנה, מילות חיבור ומילות שעבוד, המצויות בגוף הטקסט עצמו. עד כאן כמה חשוב הפיסוק!

 

חשיבות הפיסוק כאשר כותבים טקסט לקריינות

לגבי כללי הפיסוק – האקדמיה ללשון העברית אינה רואה בהם כללים של ייהרג ובל יעבור כמו שגיאות כתיב או שגיאות זכר/נקבה (לא עלינו). במילים אחרות, ישנה גמישות מסוימת. בשיעור זה נסקור את השימוש והחשיבות של ידידנו משכבר הימים הפסיק (,) – ללא ספק אחד החברים החשובים בתחום הפיסוק שיש בכוחו לשנות סדרי עולם.

 

שימוש פסיקים בטקסט לקריינות או לנתב שיחות

כל המרבה הרי זה…. לא משהו. יש להימנע מריבוי פסיקים. כאשר אתם מרגישים, שיש יותר מד פסיקים, הווה אומר משפט ארוך. זה הזמן לחלק את המשפט הארוך למשפטים יותר קצרים. ככה החיים של הקריינית יהיו יותר קלים והמשפט לא ישמע מאולץ. בואו נראה את הדוגמה הבאה:

טקסט לקריינות מקורי – בואו נספור את הפסיקים:

הכרמים,(1) שנבחרים בקפידה על ידי היינן,(2) הנמצאים תחת השגחתו לאורך כל תקופת הגידול עד לרגע הבציר ,(3) ממוקמים בצפון רמת הגולן והגליל העליון בגבהים של 750 מטר ומעלה מעל פני הים,(4) באזורים המאופיינים באקלים ייחודי המותאם לגידול ענבי יין באיכות הגבוהה ביותר.

טקסט לקריינות לאחר קיצוץ הפסיקים:

הכרמים נבחרים בקפידה על ידי היינן ונמצאים תחת השגחתו לאורך כל תקופת הגידול עד לרגע הבציר. כמו כן הכרמים ממוקמים בצפון רמת הגולן והגליל העליון בגבהים של 750 מטר ומעלה מעל פני הים. אזורים  אלו מאופיינים באקלים ייחודי המותאם לגידול ענבי יין באיכות הגבוהה ביותר.

(איך אפשר לבדוק בצורה אפקטיבית – אני מסביר כאן).

בואו נתחשבן:

הורדנו ארבעה פסיקים אבל קיבלנו ממשפט אחד שלושה משפטים.  – זה המתמטיקה (פחות או יותר).

פונט קריאה
רקע לבן
נווני אפור
ניגודיות גבוהה
הגודל טקסט