פורסם בתאריך 29.03.21

זיהוי קולות לצרכים משפטיים

לעיתים רבות אני נדרש לביצוע זיהוי קולות בהקלטה – האם אותו אדם שנטען כי הוקלט בה אכן הדובר הוא, או לא. הסיבות הן מגוונות: חשודים טוענים כי הקול הנשמע בהקלטה אינו שלהם, או שאני נדרש להוכיח את ההפך – לאשר כי אדם מסוים אכן דובר בשיחה. בדיקת זיהוי קולות בהקלטה יכולה לספק את גושפנקא המשפטית הדרושה לאישוש או ביטול ראיות מוקלטות בבית המשפט. לרוב מנסה הצד הנגדי לפסול את ההקלטה או להציג את ההקלטה כלא אמיתית או לא אותנטית ובכך להביא לפסילתה. בעזרת כמה פעולות ניתן לבצע זיהוי קולות בהקלטה ולספק לה תעודת אמינות או לחילופין לפסול אותה. בניתוח וזיהוי קולות מתבצעות הבדיקות הבאות:

 

סינון רעשים בהקלטה

שיפור איכות ההקלטה ע"י הפחתת רעשים (זוהי למעשה פעולת הסינון). בסופו של תהליך ניתן להבין את תוכן ההקלטה בצורה יותר ברורה. בתהליך זה אני בעצם מזהה אלו עצמים בחדר ההקלטה מייצרים את הרעש המפריע ומתמקד בהם – רעש מזגן, רעש רחוב מבחוץ או הדהוד החדר. הטכנולוגיה כיום מאפשרת לכם לבצע פעולה זאת בעצמכם. אבל (!!) הידע והנסיון שלי מקנים לי יתרון לבצע פעולה זאת ביתר אפקטיביות ובסופו של דבר לספק לכם תוצר איכותי.

 

השוואת קולות דוברים בשיחה

בעזרת כלים וידע ניתן (עד גבול מסוים) לבצע בדיקה והשוואה של תבנית קולית (בדיקת ספקטרום תדרים) של קול בהקלטה אל מול דגימות קול אחרת של דוברים. תוצאות הבדיקה מצביעות על אחוז התאמה או אי התאמה בין שתי הדגימות. למשל לבקש מן הדובר לספק הקלטה נוספת בו הוא חוזר על מילים הנאמרו בהקלטה ולהראות התאמה בין ההקלטת הראיה והקלטת הבדיקה.

 

ניתוח תוכן הקלטות

ניתוח תוכן ההקלטה כולל למעשה תמלול מדויק, נאמן למקור, של תוכן ההקלטה תוך שימת לב לכל הפרטים הנאמרים בשיחה. יש לזכור – כל מילה וכל פסיק יכולים להיות בעלי משקל בבית המשפט. יש לקחת בחשבון שטעויות או אי דיוקים בתמלול יכולים להיות בעלי משקל גדול ולפגוע בקבילות הראיה ואף לבטלה כליל.

את הפעולות אני מבצע אצלי במעבדת הקול – מעבדה טכנולוגית עם הציוד המתקדם בעולם לצורך פעילויות של זיהוי קולות. הכלים הינם כלים מדעיים המבצעים ניתוח דיגיטלי אל תוכן ההקלטה.

פנו אלי (אלעד אבוהב – מומחה) ישירות לשיחת היכרות. או שילחו לי מייל.

פונט קריאה
רקע לבן
נווני אפור
ניגודיות גבוהה
הגודל טקסט