פורסם בתאריך 24.02.23

האם ראיה קולית קבילה בבית המשפט?

ראיה קולית הינה הקלטה המכילה דוברים ותוכן ההקלטה יש בו להשפיע אל מהלך במשפט ועל החלטת השופט. הגשת ראיה קולית כראיה לבית מהווה אתגר משפטי רציני לכל הצדדים – הראיה צריכה להיות מוצקה ולשכנע את כל הצדדים באמינותה. כאשר הראיה אינו חד משמעית, הצד השני יערער את אמינותה ויקשה על בית המשפט לקבלה. על כן הראיה חייבת להתבסס עך הטענות מוצקות ומשכנעות בעלות בסיס סטטיסטי מוכח – כזה שאף אחד לא יוכל לערער אותו. בוויס אובר פיתחנו שיטה המשלבת כלים טכניים קבילים בבית משפט.

 

האם הראיה הקולית אותנטית?

אותטיות ראיה קולית מתייחס לטענה, שההקלטה אכן מייצגת את האירוע המוקלט בצורה נאמנה: האם הדוברים בהקלטה אכן רלוונטיים לתיק המשפטי? האם הראיה הקולית היא המקורית ולא בוצעו בה שינויים או עריכות? על כן זה יכול להיות קריטי ויש לבצע בדיקה אשר מוכיחה את אותנטיות ההקלטה. ישנן הרבה פעולות ומניפולציות שניתן לבצע. אסקור את השתיים העיקריות.

 

הוכחת אמינות הראיה הקולית

הגשת הראיה הקולית מוגשת לבית המשפט, עוד לא מבטיחה כי לא נעשה טיפול בראיה אשר יש בו לשנות את תוכנה. על מנת להוכיח זאת ניתן לבצע בדיקת מומחה שיבחן אם אכן הראיה לא עברה עריכה ומכילה את השיחה כפי שאכן התרחשה. נקודה נוספת היא המשתתפים בראיה – אותה האנשים המוקלטים. יש להוכיח כי הם אכן אותם בעלי צד במשפט. היבט זה נתין להוכחה על ישי זיהוי קולי וודאי של האנשים המוקלטים.

 

אמינות השיחה בראיה הקולית

עתה נבחן את אמינות התוכן – האם תוכן השיחה אכן חותר לאמת? או… האם היה ניסיון להשפיע על תוכן השיחה המוקלט? ישנן דרכים רבות לעשות זאת. קראו עוד על כך. ניתן היום, בתנאים מסויימים, להוכיח זאת.

 

פנו אלי (אלעד אבוהב – מומחה) ישירות לשיחת היכרות. או שילחו לי מייל.

פונט קריאה
רקע לבן
נווני אפור
ניגודיות גבוהה
הגודל טקסט